Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

28.11.12

Hemophobia

Assalamualaikum.

Source : Google.com

Okey murid-murid. Hari ni cikgu akan ajar kamu semua tentang Hemophobia.
Sapa tau Hemophobia tu apa? Sila angkat tangan. (**tengok keliling. angkat tangan sendiri)
Ish... Hemophobia atau bahasa senangnya Fobia terhadap darah (OMG) ialah sejenis rasa fobia atau ketakutan melampau yang terjadi kepada sesetengah individu yang kurang bertuah.
Cikgu ialah salah seorang daripada golongan itu ya murid-murid.
Ni cikgu nak cerita sikit tentang fobia yang sangat popular ni. Cikgu nak share apa yang cikgu terbaca ye.

Most types of specific phobia cause the heart rate and blood pressure to rise. Hemophobia and other blood-injection-injury phobias frequently cause a drop in blood pressure and heart rate. The sudden drop can lead to fainting, a relatively common response to the sight of blood.                                                                              (SOURCE : About.com)


Oh ya.. memang aku pitam pon tadi. (dah keluar dari mood main cikgu-cikgu)
Tadi? Oh, ya. Lupa nak mention. Aku accident tadi. Dan aku pitam depan rumah. Dua kali. Haha..hilang sudah ke-macho-an aku.

Hemophobia is often related to other phobias. Trypanophobia, or fear of medical needles, is sometimes associated with hemophobia. Some people with a fear of blood also have other medical phobias, such as fears of doctors and dentists.

Memang.. Aku takut jarum suntikan, takut jumpa doktor time sakit. Tapi aku berani jugak nak jumpa dentist. Well, regular check-up gigi tak sakit kan. Sebab tu tak takut.

Bleeding is an indication that something is wrong with the body, and the sight of one’s own blood can be enough to trigger health anxiety.

Dah namanya accident, comfirm la ada luka-luka kan. Minor injuries lah. Tapi tu pun dah cukup untuk buat aku hilang akal sebentar.

Hemophobia may be caused by a previous negative experience with blood. Those who have been through a traumatic injury or illness that caused a major loss of blood may be at increased risk. 

Aku start takut darah sebab ada negative experience with blood la masa zaman childhood aku dulu-dulu. Dah anak sedara aku kena cakar dengan kucing bawah mata, aku pulak yang dukung dia balik rumah, nasib budak darjah 4 masa tu, cuak gila lahh. Sampai aku pun end up jadi macam ni. (nada sedih)

Oh, ya. Macam mana yang accident tu?
Ceritanya macam ni.. Aku on the way nak ke Hentian Kajang untuk ambil tiket balik Aloq Setaq esok. Accident kat simpang dekat-dekat rumah my sis je. Haish.. There was a car and I was riding a motorcycle, with my sis. Kereta tu potong motor aku dan terus bagi signal untuk belok kiri. Aku tak sempat mengelak dan GEBAMMMM... Sedar-sedar aku dah tertiarap muka ke bawah, tak boleh bangun sebab kena hempap dengan LC abang ipar aku. Tobat lawak masa tu kalau aku tak sakit. Ok, aku tak claim apa-apa sebab masa tu cuak sangat tengok muka brothers tu dan sakit. Sampai rumah, dua kali aku nak pitam tengok darah sendiri. Cehh... terok.

Dan macam mana keadaan aku sekarang?

Well, Alhamdulillah. Still alive. Few cuts and bruises. Injured my elbow, palm, and thigh. 
Jangan risau. Aku tak teruk sangat. Kalau tak, tak da nya aku nak duduk depan desktop ni dan type entry panjang-panjang. Baik aku menangis sorang-sorang atas katil ye tak.. 

Oh, mak aku kat kampung tak tau lagi yang aku accident. Harap-harap akak, abang, dan anak sedara kat kampung pandai simpan rahsia. Esok balik mampus aku kena. Doakan saya selamat. 

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment