Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

19.11.12

Gagal

Assalamualaikum... May peace be upon you...

Lama gila tak meng-update hoi.. Tak ada benda nak story satu pasai, laptop meragam buat hal nak kena campak masuk sungai berlumpur pun jadi penyebab jugak. Tahap nak online pun kena pinjam laptop orang sebelah rumah memang dah melampau. Tapi, disebabkan kawan chenta hati suruh update untuk sedapkan hati, terpaksa la.[Jenoh kena maki dengan Fauhan bila dia baca ni]

Topik kali ni ialah : Gagal vs. Kegagalan

Siapa dalam dunia ni tak pernah gagal? Muhong la weh kalau hang kata hang berjaya sedia. Tak dak maknanya. Jutawan, hartawan, karyawan, dan segala -wan yang lain pun mesti pernah gagal. So, my point here is gagal tu ialah satu benda yang biasa, lumrah alam. Kalau tak gagal macam mana kita nak belajar kan?

Aku pernah gagal. Bukan sekali. Banyak kali dah.Ni salah satu contoh kegagalan aku.

Disebabkan terlampau riak dengan keputusan UPSR dan PMR, aku gagal dalam SPM. I mean, gagal nak capai target straight As tu. Kecewa gila mak aku. Tapi, aku buat-buat rilex. Alaa, aku still dapat tawaran macam-macam apa.(ayat nak sedapkan hati)

So eventually aku mendaftar masuk asasi. Bajet aku mampu nak bawak subjek-subjek engineering.Hello, Engineering Drawing masa SPM pun tak pernah reti nak buat, asyik tidur dalam kelas Physics dan Add Math, asyik maki cikgu Chemistry macam tu pun ada hati nak ambil engine lagi. Tapi, ada aku kisah?? Aku confident gila aku boleh. Dan disebabkan high level of confidence tu la yang menghancurkan aku. Sem 1 asasi dapat pointer below 2.0. Provisional Pass beb. Gila!! Down gila masa tu. Baru sedar yang aku ni bodo piang.

Tapi lepas tu aku start a new life. Sem 2 dan sem 3 aku buat betul-betul. Result pun Alhamdulillah.. Boleh la cover sikit-sikit result yang teruk tu. Tapi, still tak mampu nak cover pointer aku untuk melayakkan aku sambung degree dalam course yang aku nak. Kebetulan, masa sem 3 tawaran masuk IPGM dibuka. Disebabkan aku rasa aku ada passion dalam language and teaching profession dan aku rasa tak confident mampu sambung degree in engineering, aku apply TESL kat IPGM. Alhamdulillah, dapat. So, aku GAGAL mengekalkan hala tuju aku dalam bidang engineering terchenta.
And the rest is history.

So, kawanku yang cantik manis, sopan santun dan ayu...
Ni adalah suatu contoh keGAGALan yang paling relevan yang pernah terjadi dalam hidup aku.
FIY, aku sangat-sangat down masa dapat result macam tu dulu. Aku asyik menangis tapi makan-tetap-makan-macam-tak-ada-apa-apa-yang-jadi, aku buat macam-macam benda bodoh, teriak-teriak call abang aku sampai dia diam tak tau nak cakap apa. Rasa macam aku la orang paling bangang dekat tempat tu. Tambah-tambah pulak classmates semua dapat pointer yang...gila lah!! Makan kismis sehari sekilo apa depa tu.

Kemudian aku sedar, setiap orang dikurniakan tahap kemampuan masing-masing. Setiap orang perlu mengharungi dugaan yang sesuai dengan tahap penerimaannya. Allah tak kan uji hamba-Nya diluar kemampuannya. Aku sedar yang mungkin aku diuji dengan kegagalan sebab selama ni aku tak pernah gagal dalam akademik. So, aku jadi terlampau selesa dalam comfort zone aku sendiri. Aku jadi lalai. Aku tak pernah bersyukur. Allah nak sedarkan aku. Bertitik tolak dari kesedaran beberapa saat itulah, aku bangkit berdiri mengejar benda-benda yang aku ketinggalan. Sedih tetap sedih. Classmates dengan bahagianya boleh  belajar benda baru, aku terkontang-kanting sorang2 repeat paper yang sama. Bukannya satu, tapi DUA weh. Aku move on. Ambil apa yang terjadi sebagai satu pengajaran bagi aku, sebagai satu peringatan. Even sekarang pun, walaupun aku dah bertukar bidang dan tempat pengajian, aku still take that experience sebagai motivasi untuk aku terus berjaya.

So, kawan ku yang cantik jelita. Don't think this is the end of your life. You still have a long journey before you reach your destination, which is SUCCESS. Keep strong and have faith in HIM.

Aku bukan orang terbaik untuk bagi segala nasihat. Aku lah si pemalas, si cakap tak serupa bikin, si buat kerja last minute, seorang yang suka menyusahkan orang lain, main-main dalam belajar, seorang yang tak pernah anggap exams tu satu benda yang penting, jahil dalam agama... Tapi, as a friend aku still have that responsibility to comfort my friend when she needs me. So, cheer up! Think positive dear. Who knows you'll enjoy your next semester more than what you're thinking. Maybe akan ada lagi banyak knowledge yang boleh hang dapat, knowledge yang hang tak pernah sedar pun selama ni.

Hoih, panjang gila. Rasa macam dok mengarang surat cinta kat kekasih hati tak jumpa berbulan-bulan yang pergi belayar ke penghujung dunia tumpang bahtera si Tanggang ja. -.-'

** Dalam main-main, aku menyesal. Dalam penyesalan, aku masih main-main. Get it??

5 comments:

  1. nice one kak wani, kami pun jatuh dulu baru naik ke atas, tapi takdakla naik tinggi sangat, takut jatuh pulak satgi takleh naik dah. hahaha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq.. kadang2 bila dah slalu kt atas, kita jdi lupa dgn apa yg ada di bawah kita kan.. memang kegagalan tu perlu kot, kalau tak pakat lupa diri la kita ni

      Delete
  2. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. In sha Allah... takkan pernah berhenti mencuba

      Delete